måndag 20 april 2009

Jag saknar Berit Lyregård på DN!

Berit och jag ska äta lunch idag. Hon var ju tidigare matskribent på DN och ansvarig för deras provkök. Jag tycker att DN:s samarbete med Lagalätt där Lagalätt står för recepten känns tråkig och oinspirerande. Som tagna direkt ur en databas. Berit och Katarina som stod för provköket tidigare var mycket mer personliga och gjorde något journalistiskt av sina inlägg. De ramade in recepten för fotbolls-VM, Valborg eller för en vanlig fredagkväll. Nu kommer jag inte ihåg hur länge det var sedan jag lagade något från DN. Jag har ingen lust, helt enkelt! Det är oinspirerande. Det var likadant när SvD slängde ut sina matjournalister och lät Tasteline ansvara för en liten spalt med databasgenererade recept. Supertrist! Det känns bara som ren kommers.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Å.. kan du inte be om receptet till hennes grönlila blomkålssoppa? Jag har tappat receptet och saknar det så.. :)

Anonym sa...

Jag saknar också Berits lite mer personliga touch och är inte alls förtjust i Laga Lätts recept. Massor med lightprodukter och konstigheter.

Kicki sa...

Jag ska be Berit om receptet. /Kicki

Berit L sa...

Någon grönlila blomkålssoppa kan jag inte påminna mig, kan det har varit en primörsoppa med flera olika sorters grönsaker, däribland grönlila romanesco?

Berit

Unknown sa...

Först: Berit, Tack för allt du gjort för mat-Sverige - och mej. Sedan:
Receptrubriken blev nog satt av DN, där var defenitivt romesco - men jag tar vad du har .. : D

Berit L sa...

Hittade en god soppa med romanesco,
hoppas du gillar lax, Eva!

Laxsoppa med örtcrème

2 portioner

200 g laxfilé
1 msk japansk soja
½ msk pressad citron
2 potatisar
5–6 romanescobuketter
1 liten purjolök
1 vitlöksklyfta
½ l vatten
1 höns- eller fiskbuljongtärning
salt och peppar
örtcrème:
1 dl turkisk yoghurt eller matyoghurt
1 msk olivolja
2 msk hackad dill
1 krm dragon
ev 1 tsk torkad mynta
½ tsk rivet citronskal
2 krm salt

Skär laxen i stora tärningar och lägg i en skål med soja och citron.

Skala potatisen och skär den i tärningar. Dela blomkålsbuketterna i halvor om de är stora. Skölj purjolöken och skiva den. Hacka vitlöken.

Fräs upp potatis och blomkål i olja i en tjockbottnad gryta eller traktörpanna. Rör om, potatisen fastnar lätt i botten. Lägg efter några minuter i purjolök och eventuell vitlök.
Stek under omrörning tills löken börjar mjukna.
Häll på vatten + buljongtärning. Låt soppan småkoka i cirka 10 minuter tills potatis och blomkål mjuknat.

Lägg i de marinerade laxtärningarna och sjud några minuter tills fisken är nätt och jämnt genomkokt. Smaka av med salt och peppar.
Rör ihop örtcrèmen.

Vill du har en mer asiatisk ton på din laxsoppa? Byt ut potatisen mot kokta äggnudlar och blanda färsk koriander i yoghurten!

Kicki sa...

Tack Berit för att du engagerar dig!

Unknown sa...

Ja stort tack till Berit det var så himla rart av dej att ta dej tid. Jag ska testa det snart! :)
Och tack till dej Kicki, det är inget fel på ditt engagemang heller.

Anonym sa...

Jag saknar också Berit på DN. Varje dag!

Lotta Wedar sa...

Jag saknar också Berits recept och förstår inte varför hon fått sluta på DN.Har helt slutat kolla Lagalättrecepten,de lockar inte alls.Jag har Berit Lyre-
gårds kokbok för det lilla hushållet och får väl trösta mig med den om det inte finns chans att Berit återkommer i någon form...Många hälsningar,Lotta Wedar,Halmstad