tisdag 14 april 2009

Kroppen vill inte ha alkohol

Det räcker ju med att känna efter för att avgöra att alkohol och koffein är skadliga för kroppen. Min kropp vill inte ha alkohol, sen händer det att jag dricker ändå. Men helt klart är att jag känner att det är en belastning för kroppen. Hjärtat börjar slå snabbare, man blir seg och glömsk och ouppmärksam, man blir törstig - detta för mig är signaler om att något måste rättas till. Sen finns det ju de som alltid framhärdar och säger att ett litet glas vin per dag för kvinnor och två små glas vin per dag för män är positivt för hälsan, att det skulle vara nyttigare än att inte dricka något alls.

Då undrar jag, hur kan det vara möjligt när vin innehåller så mycket gifter i form av rester av bekämpningsmedel? Alkoholen i sig är ju inte hälsosam, eller har jag missat något? Antioxidanterna som vinet sägs innehålla kan man få i sig på annat vis, t ex genom att äta druvorna naturella.

DETTA KAN BARA INTE VARA SANT. Det strider ju mot sunt förnuft. Dessutom har jag noterat att de som brukar hävda detta, alltid brukar dricka betydligt mer än de ovan angivna mängderna. Jag tar gärna emot läkar- eller forskarkommentarer om detta. Tror ni verkligen på detta, läkarkåren?

Inga kommentarer: