fredag 15 januari 2010

Läs boken Food Rules av Michael Pollan

New York-journalisten Michael Pollan har släppt en ny lättläst och kortfattad bok, Food Rules. En perfekt presentbok, även om den bara finns på engelska än så länge. Den finns t ex på www.adlibris.se. Boken är indelad i tre delar; "What should I eat?" där svaret är "eat food", "What kind of food should I eat?", där svaret är "mostly plants" och "How should I eat?" där svaret är "Not too much".

Pollan har förmedlat sitt budskap i form av 64 enkla regler att följa, många är roliga, t ex Regel nr 20: "It's not food if it arrived through the window of your car" eller regel nr 37: "The whiter the bread, the sooner you'l be dead". Pollan har också ett intressant resonemang i boken om varför fransmännen är så smala. De har ett helt annat förhållningssätt till mat, de tar inte om, de tar små portioner och äter inte mellan måltider. Det finns inte ens något franskt ord för mätt. De säger istället "jag har inte längre hunger".

5 kommentarer:

Unknown sa...

Om man ska vara petig finns det faktiskt ett ord för mätt. "rasasié" Det används däremot väldigt sällan. Fransmän äter (enligt min erfarenhet) faktiskt ganska mycket mellan målen i form av pain au chocolat och andra bakverk med mycket smör och vit vetemjöl.
Franska barn får ofta choklad i en eller annan form som mellanmål.

Kicki sa...

Pollan tycker förmodligen att detta är lite "snacking" jämfört med i den amerikanska kulturen. Julia Child har samma uppfattning om fransmännen, att de äter små portioner, backar inte och att de inte äter mellan måltider. Hon nämner också att de äter i sällskap av andra människor, medan amerikanerna gärna äter själva i bilen och liknande. Julias observationer har dock några år på nacken, kanske har den franska kulturen börjat förändras?

Rozbet sa...

Jag inbillar mig att fransmännen är mer medvetna om vad de äter, då menar jag högre krav på bra råvaror.
Sedan kanske de har högre fettkonsumtion? Vilket borde öka mättnadskänslan.

Kicki sa...

Ja, någon sorts skillnad är det. Jag minns ett franskt bröllop jag var på med som inleddes med 3 timmars fördrink med stora bufféer av de mest fantastiska snittar, ostron, räkcocktails m m. Alla de svenska gästerna inklusive jag (ni skulle ha sett vilken fin mat det var!) stod som bönderna från landet och proppade i sig, medan fransmännen tog det lugnt och åt sofistikerat.

Rozbet sa...

Hehe, och dricka kan vi inte heller. Jag tänker på det redlösa drickandet som sker på helger och högtider.