söndag 17 januari 2010

Recept 10: Avokado- och grapefruktsallad med kryddig limedressing

Den här lagade jag igår som en lätt fräsch förrätt för sex personer. Receptet hittade jag i en kokbok utan bilder i Los Angeles hemma hos min kusin, Tara. Jag minns inte ens vad den hette, men gott, fräscht och annorlunda blev det.

Sallad:
5 nävar blandad grönsallad (jag tog nog lite mer)
2 röda grapefrukt
3 avokados

Kryddig limedressing:
rivet skal av 4 limefrukter
3 msk pressad lime
1 tsk salt
0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk mald koriander
0,5 tsk paprikapulver
0,5 tsk senapspulver (typ Colemans)
en nypa chilipulver
1 pressad vitlöksklyfta
drygt 1 dl olivolja
1-2 tsk finhackad färsk koriander
2 salladslökar, både det gröna och det vita

Gör så här: börja med dressingen. Gör i ordning och blanda alla ingredienser utom olivoljan. Vispa i oljan i en stråle under vispning. Filéa grapefrukterna så att du får fina hinnfria klyftor. Skär avokadon i klyftor. Blanda med salladen. Häll en del av dressingen över salladen och resten i en liten skål brevid. Hur mycket dressing som behövs beror på hur mycket grönsallad du använder. Det är svårt att säga exakt.

Kommentar: kanske lite somrigt, men gott och fräscht och en bra förrätt när man vill att gästerna inte ska bli för mätta (vi skulle nämligen äta både kött (se recept 9), ost och efterrätt (se recept 11) efteråt.). Hädanefter ska jag verkligen skärpa mig och börja fotografera det jag lagar.

Inga kommentarer: