söndag 17 januari 2010

Recept 11: Toscaäpplen och några päron

(enligt 365 utlovade enligt nyårslöfte 2010)

En klockren efterrätt när man är många. Jag fyllde en hel djup ugnsplåt för 13 personer. Sju var barn, så det blev en del över. Receptet kommer från Vår kokbok som står i mångas bokhyllor. Egentligen skulle det ha varit mjölk i, men det glömde jag och det blev supergott ändå!

Här kommer receptet för 13 personer:

13 äpplen eller päron (jag blandade lite)
3 dl sötmandel
150 g smör
2,25 dl socker
3 msk dinkelsikt
6 dl vispgrädde att servera till

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Skala frukten och skär dem i halvor runt "ekvatorn". Hacka mandeln. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och koka upp under omrörning. Häll glasyren över frukten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Servera dem ljumma med vispgrädde (jag hade vispat 4-5 dl grädde men den tog slut)!

Inga kommentarer: