torsdag 21 januari 2010

Recept 15 - Chilikycklinggratäng

(av 365 utlovade enligt mitt nyårslöfte år 2010)

Detta är egentligen ett LCHF-recept som ursprungligen hette "Chilikasslergratäng" men jag använde utvikta kycklinglårfilé och några andra justeringar. En perfekt rätt när du har vispad grädde över från något kalas.

Du behöver:
450 g kycklinglårfile
1 röd paprika, finhackad
1 tomat, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
4 dl relativt hårt vispad grädde
1/2 dl chilisås
1 tsk curry
2-3 krm chilipulver
(en aningen finhackad färsk chili - jag skippade det)
1 dl parmesan (här säger LCHF 3 dl fet och smakrik riven ost)

Stek det finhackade så att det mjuknar tillsammans med kryddorna i smör. Lägg över och fördela i botten på en ugnsfast form. Förstek kycklinglårfiléerna (utvikta) gyllenbruna, ca 1-2 min på varje sida. Lägg dem ovanpå hacket. Vänd ner 1/2 dl chilisås i vispgrädden och fördela den ovanpå. Toppa med riven ost och gratinera ca 15 min på 225 grader. Kontrollera att kycklingen är helt genomstekt. Klart! Alla slukade detta. Lätt och jättegott! Som synes var det ingenting kvar.



Inga kommentarer: