tisdag 12 januari 2010

Recept 5 + 6: Avokadohummus och kryddcrostini

(enligt 365 utlovade recept enligt nyårslöfte 2010) Mer från Leila! Det här var jättelätt och gott och känns lite proffsigt. Jag har förenklat recepten lite. Det passar som tilltugg till en drink, men vi åt det till vår middag. Barnen gillade det också. Jag har tagit bilden själv och då blir det inte lika snyggt som när Dominique plåtar. Framförallt hummusen är mycket grönare och snyggare i verkligheten.
Avokadohummus: Mixa i en matberedare: 2 mogna avokado, 1 burk kikärtor (mina var egna blötlagda), saft av en 1/2 citron, 1/2 tsk salt, 7 varv från svartpepparkvar, 1 tsk spiskummin och 1 vitlöksklyfta. Häll i 1/2 dl olivolja i en stråle under fortsatt mixning.
Kryddcrostini: skiva en baguette i cm-tjocka skivor (jag hade bara vanligt skivat halvvitt bröd men det blev också bra), bred smör på (ca 3 msk totalt). Krossa 1 tsk kumminfrö och 1 tsk fänkålsfrö i mortel och strö över brödbitarna (Leila föreslår 1 msk av varje men det blir för mycket). Sen ska man strö över lite flingsalt, men det glömde jag. Rosta i ugn på 200 grader i ca 10-15 minuter.
Avokadohummusen passar också bra som dip till morötter!

Inga kommentarer: