tisdag 19 januari 2010

Recept 14: Gratäng med zucchini och tomat

(enligt 365 utlovade enligt nyårslöfte 2010) Jag valde det här receptet för att jag hade en del udda matrester, lite spaghetti och köttfärssås, två skivor skinkstek, beluga-linssallad, två potatisar och lite kokta grönsaker. Då är det kul att komplettera med något helt nylagat så räddar man middagen. Dessutom var det måndag igår, då jag inte tillåter mig själv att äta kött. Jag åt den här gratängen med linssallad och lite kokta grönsaker. Det var toppengott! Recepet skulle dock inte platsa i våra kassar, det var alldeles för tidskrävande. Allt ska fräsas innan det sätts in i ugnen och det tog tid att arrangera grönsakerna i cirklar.
Som tillbehör räcker detta recept till 8 personer:
Gör så här: Skär 750 g zucchini och 750 g tomater i skivor. Skiva 2 vitlöksklyftor och 2 gula lökar. Fräs löken i olja tills den mjuknar, låt vitlöken fräsa med en kort stund. Fräs zucchinin på båda sidor, ca 1 min per sida. Varva zucchini, tomat och lök snyggt i en form, antingen i rader eller i cirklar. Riv 1 dl parmesan och blanda med 1 dl persilja och 2 msk ströbröd. Strö blandningen över grönsakerna. Salta 1,5 tsk och svartpeppra 1 krm. Strö också över 1 tsk torkad timjan och smula över 2 lagerblad. Droppa slutligen lite olivolja över. Ställ in i ugnen på 200 grader i 15-20 min tills ytan fått lite färg. Det doftar italienskt ljuvligt!
Receptet kommer från Vår kokbok, en riktig guldgruva! Den ser kanske lite tråkig ut, men den är full av godbitar.












Inga kommentarer: