söndag 17 januari 2010

Recept 9: Skinkstek i kryddigt rödvin

(enligt 365 utlovade enligt nyårslöfte 2010)

Varför ska jag laga 365 recept under året? Jo, jag måste utvecklas i köket och kan inte bara laga 30-minutersrecept som kan funka i kassarna. Jag vill prova mat från andra länder som kräver konstiga ingredienser som kan vara svåra att få tag på. Om jag upptäcker guldkorn kan vi jobba på att fixa fram råvaror till kassarna också. Mest är det en kul grej och att utöka min repertoir.

Min man fyllde år igår och vi hade bjudit två familjer på middag. Vi var sju barn och sex vuxna. Jag gjorde spaghetti och köttfärssås (på älgfärs) till barnen, fastän jag egentligen är emot att göra special mat till barnen. Men vi fick inte alla plats vid borde samtidigt så jag kunde lika gärna laga två middagar. Vi skulle ha ätit vildsvinsstek, men de var slut så det blev skinkstek. Här är receptet. Jag delar bara med mig av de recept som blev bra. Det var väldigt gott (gästerna tog om) och oerhört lätt att laga.

För sex personer (blev två skivor kött över, då hade vi ätit en lätt förrätt innan)
Tillagningstid: 1,5 timme (men rätten sköter sig mycket själv, jag jobbade nog bara en kvart)

1 skinkstek på ca 1,2 kg (eller vildsvinsstek)

Kokspad:
6 dl rött vin
4,5 msk soja
7 krossade enbär
3 tsk finhackad syltad ingefära (jag tog sushi-ingefära, vet inte om det var rätt)
3 msk flytande honung
1,5 tsk torkad timjan
3 msk buljongpulver

Sås:
4 msk dinkelsikt
1,5 dl vispgrädde

Mät upp allt till kokspadet och lägg det och köttet i en gryta där köttet ligger trångt. Koka upp och låt det sjuda under lock på svag värme ca 1 timme. Eftersom köttet inte täcks av kokspad behöver det vändas några gånger under tiden. Innertemperaturen ska ligga på 70 grader.

Ta grytan från värmen. Låt gärna köttet ligga kvar i spadet ca 15 min (mitt kött låg i längre). Skär det sedan i tunna skivor.

Sila och mät upp kokspadet. Om det inte blir 7,5 dl, späd med vatten så att det blir det (för mig blev det precis det). Häll spadet i grytan. Vispa ut dinkelsikten i grädden till en slät redning. Rör ner den i grytan och koka 3-5 min. Smaka av. Mitt kött hade blivit lite svalt, så jag la ner det i såsen och serverade det från grytan.

Servera köttet varmt (det gjorde jag) eller kallt med varm sås, kokt potatis och någon kokt grönsak (jag hade morötter, broccoli och minisparris och dessutom en vanlig grönsallad). Gärna också t.ex gélé, rödlöksmarmelad, ja ni förstår. Något sött passar bra till. Jag hade tänkt göra rödlöksmarmelad, men alldeles för sent såg jag att den skulle mogna några dygn. Då blev det en snabb sötsyrlig fikonsalsa med skivade torkade fikon, tabasco, rödlök, persilja, balsamvinäger, pressad lime, röd paprika, olja och salt.

Ett bra och enkelt recept, det kommer från klassikern Vår kokbok, år 2005 eller 24:e upplagan.

Inga kommentarer: