söndag 10 januari 2010

Recept 3: Hallonsallad med alger

(av 365 utlovade enligt nyårslöfte 2010)

Renée Voltaire är inne på raw food och jag tycker också att det kan vara gott och spännande. Jag gillar att pröva nya rätter som inte är så mainstream. Denna sallad från hennes bok "Peace, Love and Food" funkar som sidorätt/tillbehör till det mesta tycker jag. Renée föreslår en avokadosalsa till och att äta den som huvudrätt. Vi åt kyckling i ugn till salladen. Jag har gjort lite småändringar eftersom jag inte fick tag i shiitakesvamp. Salladen var god/annorlunda/intressant och snygg!

Du behöver:
1/2 spetskålshuvud
1 broccolistånd
1 nypa havssalt
1 limefrukt
10 g Aramealger
100 g enoki + 10 skogschampinjoner (skulle varit 20 små shiitakesvampar)
3 msk shoyu (en särskild soja)
1/2 röd chilifrukt
20 färska hallon till topping

Gör så här: Skiva kålen tunt och dela broccolin i små buketter. Lägg över i en bunke, salta, pressa i limefrukten och blanda. Blötlägg algerna i 10 min och sila sedan bort vattnet. Skär av rötterna på enokin och skiva champinjonerna och låt marinera i shoyun 10 min i en separat bunke. Blanda grönsakerna, algerna och svampen och dess marinad. Finhacka chilin och tillsätt den. Blanda och toppa med vackra röda hallon!

Kommentar: känns nyttigt och fräscht, dock upplever jag inte detta som en hel maträtt. Den är för kall för min smak. Går att förbereda, vänta dock med hallonen till servering. Jag kommer att göra liknande grejer framöver, det blir helt klart mer raw food. Är lite nyfiken på hur det hade blivit med shitakesvamp, har aldrig ätit den rå. Torkad shitake är mycket smakrik, en enda svamp sätter riktig piff på en rätt. Jag har helt kommit av mig med fotografering, jag ska bättra mig med bilder. Den är salladen skulle ha gjort sig bra på bild!

Inga kommentarer: