söndag 10 januari 2010

Recept 1: Alphabet soup

(av utlovade 365 enligt nyårslöfte 2010)

Första dagen hemma efter 3 veckor i USA, hade vi inte mycket i kylskåpet. Dock lyckades jag trolla fram en varm soppa, vilket passade bra eftersom vi precis varit ute och åkt skridskor i -11 grader. Jag utgick från Klar grönsakssoppa från Vår kokbok, men med några mindre ändringar. För vår familj på 5 pers tog jag:

1 liter hackade grönsaker: vitkål, purjolök och kålrot (det som fanns i kylen, går bra med morötter, palsternacka, selleri eller det du har)
1,5 liter grönsaksbuljong (använder alltid buljongpulver från Renée Voltaire)
1 bit kombutång (finns i japanska butiker, sätter mycket smak men hoppa över om du inte har)
2 dl "sopp-pasta" i form av bokstäver och siffror (kul för barnen, finns från http://www.solenssmak.se/ , går bra med annan liten pasta också, t ex makaroner eller orzo)

Gör så här: Koka upp vatten och buljong. Lägg i grönsaker och kombutång och koka ca 10 minuter. Lägg i pastan beroende på dess koktid, mina bokstäver och siffor hade en koktid på 10 min så jag körde i alltihop samtidigt. Klart! Servera t.ex. med ostsmörgås.

Kommentarer/tips: Det är praktiskt att handla torrvaror på internet. De håller länge och man kan hämta paketet när man själv har tid. Det är inte alltid så lätt att hitta ekologisk kvalitetspasta i närbutiken.

Se till att alltid ha lite lök och rotfrukter hemma i grönsakslådan. Purjolök, kålrot och vitkål klarar sig uppenbarligen i tre veckor och kan vara räddningen efter en resa.

Inga kommentarer: