onsdag 26 augusti 2009

Fiskpinnar eller ingen fisk alls?

Flera har frågat mig vad jag tycker om detta. "Våra barn äter inte fisk, visst måste det vara bättre att de äter fiskpinnar än att de inte äter fisk alls?" Min åsikt är att ingen fisk alls är bättre. Fiskpinnar innehåller nästan 50% annat än fisk. De innehåller dåliga fetter, snabba kolhydrater utan någon näring och diverse tillsatser. Jag har inte köpt och inte ätit en fiskpinne sedan jag flyttade hemifrån. De som är allergiska mot fisk klarar sig utan havets läckerheter. Olika folk världen över har lärt sig att leva på vad som finns att erbjuda. Möjligen skulle jag överväga att ge mina barn någon slags omega-3-tillskott om de inte åt någon fisk alls. I övrigt är jag skeptisk till kosttillskott. Jag tror på naturlig oprocessad färsk nylagad och varierad mat.

Tips på fisk att testa på barn som är fiskskeptiker: laxbiffar med asiatisk söt sås att doppa i, panerad fisk, dvs egentillverkade fiskpinnar, fiskgratäng gjord på riktig grädde med räkor på, tomatbaserad fisk- och skaldjursgryta, blåmusslor med spaghetti och hemgjorda fiskbullar.

Inga kommentarer: