måndag 17 augusti 2009

Gör en "Tunisisk eggah" - vackert och gott!

Jag tycker att det är kul när många kryddor i kryddlådan kommer till användning. Många av er har kanske muskotnöt och kummin kvar från tidigare Middagsfrids-leveranser. Här kommer ett vegetariskt höjdarrecept med fin kryddning (jag kör ju Meatless Mondays så det blev vego ikväll). Det är enkelt, men tar för lång tid och har för många ingredienser för att rymmas i våra kassar. Man kan förbereda rätten kvällen innan fram tills att formen ska in i ugnen. Det blir som en snygg gratäng eller som en paj fast utan deg.

Du behöver:
50 g smör eller olivolja
3-4 vitlöksklyftor
1 gul lök, tunt skivad
2 medelstora zucchini eller aubergine (har testat båda), tunt skivade
2 paprikor, t ex en grön och en röd, urkärnade och skivade
1 burk hela tomater med spad
1 krm cayennepeppar (den mängden funkade med våra barn)
1/2 tsk mald kummin (hel lätt mortlad tog jag)
1/2 tsk mald koriander
1/2 tsk mald kanel
1 krm riven muskot (hel muskot som man river rivjärnets fina sida, det doftar fantastiskt)
1 tsk salt, 6 varv svartpeppar med kvarn
6 ägg
(3 dl riven ost)

Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader. Bryn zucchini/aubergine och lök i smör/olja i en stor stekpanna. Pressa över vitlök under tiden du bryner tills löken är mjuk. Tillsätt paprika, tomat och kryddor. Rör om och låt sjuda 2-3 min. Tillsätt vatten så att det nätt och jämnt täcker grönsakerna (jag tog ca 3 dl) och låt sjuda på svag värme i 20 min eller tills det mesta av vätskan har kokat bort. Häll över grönsaksröran i en smord ugnsfast form. (HIT kan man förbereda. Täck formen och ställ den på balkongen över natten. Ställ aldrig in varm mat i kylen, det drar massor med energi.) Knäck äggen i en bunke och vispa dem lätt. Häll äggen över grönsakerna. Grädda i 40 min. Jag rev ost och fördelade ovanpå när det var 20 min kvar. Vi åt kokt råris och med lite vildris i, men det hade funkat utan också. En god sallad hade t.ex. varit gott.

Receptet (osten har jag hittat på) kommer från den lilla roliga kokboken Heta rätter av Kerstin Törngren Lind, utgiven 1993.

Inga kommentarer: