torsdag 13 augusti 2009

Mango- och bananpuré del 3 - mejla Semper din åsikt




Tidigare har jag bloggat om Sempers ”närproducerade” mango och bananpuré. Vi avslutar denna följetong med en kort Youtubefilm (se nedan) om deras vilseledande initiativ och med en uppmuntran att vi tillsammans skall påverka: Skriv ett mejl till Semper konsumentkontakt (konsumentkontakt@semper.se) och berätta vad du tycker om deras märkning av produkten. Har du skrivkramp eller ont om tid så får du gärna kopiera det mejl som vi har skrivit.

Hej!
Jag anser att det är vilseledande att ni kallar er barnmatspuré "Mango och Banan" pure för närproducerad när fruktråvaran importeras i puréform från utlandet. För den absoluta merparten av svenskarna är uppfattningen att närproducerad mat innehåller råvaror som är lokalt odlade. (I Svd undersökning 24/3 svarar 95% detta). Det håller inte att hävda att "man måste skilja på närodlat och närproducerat" när det strider mot konsumenternas uppfattning. Dessutom är ju en betydande del av produktionen inte lokal. Ni vilseleder konsumenter och jag ber er upphöra med att märka produkten med närproducerad.
Hälsningar,
xxx


2 kommentarer:

Anonym sa...

Mailat. Lade dessutom till "Jag kommer att sluta köpa Sempers puréer eftersom jag uppenbarligen inte kan lita på märkningen på burkarna."

För om den är närproducerad, är de ekologiska då ekologiska?

/Nöjd Middagsfridsprenumerant

Sofia sa...

Jättebra initiativ!! Nu har jag också mailat.