onsdag 3 juni 2009

Laga en middag till medan du håller på

Idag åt vi en superenkel middag. Man häller 900 g kycklingben rakt ner i en ugnsform, häller över lite soja, 1 dl vatten, 1 msk lantbuljongpulver, lite torkade örter som timjan och basilika, kanske en pressad vitlöksklyfta och något surt som vinäger eller citron (någon msk). Svartpeppar brukar jag också ha. Det tar 25-30 min i ugnen på 200 grader. Under tiden gjorde jag en jätteenkel soppa på tomater och grillad paprika från Sara Begners bok Saras kök. Här kommer receptet (ytterligare något förenklat).
1. Hacka 1 gul lök och 1-2 vitlöksklyftor. Fräs dem några min i 2 msk olivolja i en rejäl kastrull på medelvärme. Häll ner 1 burk hela tomater, 2 hackade färska tomater och 1/2 burk grillad paprika, 1 msk oregano, 1/2 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 4 dl vatten och 1 dl vitt vin. Låt koka 10 min under lock.
2. Mixa soppan slät med en mixerstav. Smaka av med 1 tsk socker eller så.

Jag har smakat och den blev jättegod! Vi får se om den är lika god imorgon. Jag har ställt ut den på balkongen, det ska ju bli 5-10 grader imorgon så den håller bra där. När jag kommer hem imorgon ska jag bara rosta 1 dl pumpafrön och riva 1 dl parmesan som topping till soppan. Den ska också garneras med hackad persilja.

Inga kommentarer: