måndag 1 juni 2009

Mjölsorter är utbytbara




Jag är inget bakproffs, men här kommer ett bra tips. Man kan byta ut mjölsorter i brödrecept. Vetemjöl kan bytas ut mot dinkelsikt eller annat icke-grovt mjöl, t ex majsmjöl, sojamjöl eller rismjöl. Grövre sorter kan bytas ut mot andra grova sorter, t ex fullkornsdinkel mot grovt rågmjöl, grahamsmjöl mot bovetemjöl etc. Man kan också försiktigt experimentera med att ersätta lite av det ljusa mjölet med grövre sorter, oftast funkar det bra! De här tipsen funkar också när man ska göra pannkakor.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Försök bara inte byta bort för mycket av vetemjölet när det gäller jäsdegar. Till pannkakor och pajdegar kan man kanske använda majsmjöl istället, men till jäsdegar behövs vetmjölets gluten.

Kicki sa...

Tack för kommentaren! Jag har förstått att gluten har speciella funktioner. Läste nyligen boken "Heat" av Bill Buford. Den handlar om stjärnkocken Mario Batali. Där pratar de värdet av ett bra pastavatten, som avgivit sitt gluten. Ett riktigt bra pastavatten borde säljas på flaska, föstår man när man läst boken!

Anonym sa...

Fast jag bakar enbart på dinkel och har gjort i många år. Att tänka på är att ha en lös deg utan för mycket mjöl. När jag bakar bröd brukar jag klicka ut "bullar", utenkelt och urgott.

Anonym sa...

Hej!
Va bra att jag fick ett tips av dig! Att Grahamsmjöl kan bytas ut till Bovetemjöl! Ska skriva upp det!
Ha en fin helg!