måndag 1 juni 2009

Ett väldigt enkelt bröd

Jag hittade receptet Dinkelpannbröd i boken Saras kök, ett perfekt bröd på en buffé. Det var väldigt lätt att göra, degvätskan behöver inte ens värmas. Dock kräver brödet ganska lång jästid vilket kräver lite planering. Jag anger originalreceptet med mina ändringar i parentes.

Du behöver:
ca 12 g jäst, dvs 1/4 paket
7 dl vatten
1 liter siktat dinkelmjöl (lite uppblandat med vetemjöl som behövde gå åt)
4 dl fullkornsdinkelmjöl (rågmjöl)
1 msk salt
1 tsk honung eller socker (honung)
2 msk olivolja

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en bunke. Häll i vatten och rör ut jästen. Häll i de torra ingredienserna och honungen. Bearbeta i 10-20 min (jag höll på 10-12 min).
2. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, häll i degen och tryck ut den. Droppa över olivoljan. Täck med plastfolie och låt jäsa 2-3 timmar (eller över natten i kyl, ta i så fall ut formen ca 30 min innan du ska grädda brödet).
3. Grädda i 35-40 min i 200 grader.

När brödet svalnat lite kan man t ex skära det i fyrkanter. Det blir snyggt!

PS. Enda problemet jag hade var att plastfolien fastnade lite i degen, skulle nog ha valt den djupa ugnsplåten från ugnen. Då hade man kunnat täcka den med en platt plåt.

Inga kommentarer: