måndag 29 juni 2009

Semesterstress

Nästa vecka börjar min semester. Jag ser inte fram emot det sådär jättemycket, är det inte hemskt? Om man bortser från att jag lämnar världens roligaste jobb i fyra veckor, ska vi dessutom göra allt själva utan någon hjälp från skola, dagis, barnflicka eller städerska. Det blir tre eller fler måltider om dagen att fixa och ta undan efter. Det ska handlas. städas, diskas och lösas barnkonflikter. Man måste smörja in barnen med solkräm och passa dem noga när de är nära vatten. Efter förra sommarsemestern var jag helt slut. Därför undrar jag över de som säger "Åh, vad skönt det ska bli med semester, tänk att bara få vara ledig!!!" Ljuger de eller menar de allvar? Kanske har de inte barn? Självklart är det bra med ett avbrott från jobbet, att inte läsa mail och rusa runt som ett jehu och istället få lite tid med barnen. Men det blir så mycket hushållssysslor och planering, jag ser just nu bara det jobbiga. Jag kanske ska jobba med positiva affirmationer, det har ju funkat förr. Jag ska skriva några ikväll och hänga upp i lägenheten!

8 kommentarer:

Alison sa...

Vi vet precis. Semester med barn är inte lika med ledighet, snarare tvärtom. Men den här gången är vi i alla fall förberedda på det. Förra året kom det som något av en chock.

Men varma sköna dagar och jordgubbar gör det hela lite lättare.

Kicki sa...

Tack för förståelsen. Det är så skönt att höra att någon annan känner igen sig. Det är ju inte att jag inte älskar mina barn, men det blir liksom för mycket på sommaren. Det har väl med förväntningar att göra, precis som du säger.

jonna sa...

kanske har de som tycker att det är vilsamt med semester inte någon städerska eller barnflicka?

Kicki sa...

Nej, det förståss. Vi är ju lyckligt lottade som har hjälp i vardagen. Semestern blir därmed en stor omställning för oss. Om man inte har hjälp i vardagen blir det ju mindre skillnad. Nu börjar jag faktiskt se lite fram emot att släppa jobbet ett tag och få tillfälle att vara mer med barnen. Ikväll har jag lekt med bilar och spelat sjuk och barnen levde upp! Ibland kanske man bara ska ge sig hän och sluta se allt som jobbigt. Min mamma har fyra barn och hon har aldrig någonsin klagat över att det var jobbigt. Och hon hade INGEN hjälp, inte ens från någon farmor eller farfar. Hennes föräldrar bodde i USA och kunde därför inte ställa upp. Någon gång då och då hade de betalbarnvakter för att kunna gå på fest eller bio.

Äppelträdet sa...

Testa Middagsfrid! Då får du hjälp med en del av planering och matinköp. Det underlättar min vardag i sommr! :)

Annars förstår jag dig precis. Jag går hemma och väntar på tillökning om en vecka och har samtidigt två småbarn som skall servas och underhållas så gott som dagarna i ända. Det var helt klart lugnare på kontoret...

Malinka sa...

Vi tycker att det är jobbigt på semestern, trots att vi varken har städerska eller barnflicka i vardagen. Förra året skulle vi ha 6 semesterveckor, men efter 4 var både våra och barnens humör slut. Så vi ringde till fsk och arbetsgivare, fick komma tillbaka en vecka tidigare och tog sista veckan senare på hösten i stället.

I år kör vi mer uppdelat, med vår-, sommar- och höstsemester, och tänker dra ner pretentionerna på hushållet till ett minimum.

Kicki sa...

Tack för att ni delar med er! Det gör att jag känner mig mindre ensam.

Jag tror att jag för min del behöver sänka kraven lite också. Maten behöver inte vara perfekt jämnt. Kanske är det ok med saft och kakor på stranden någon precis som alla andra gör?

Kicki sa...

Tack för tipset att beställa Middagsfrid:) Kul! Vi levererar tyvärr inte till Vindö där vi har lantställe. Vi får hålla tillgodo med ICA Djurö och någon storhandling då och då på Coop i Gustavsberg.