måndag 22 juni 2009

Snälla skolan, låt oss slippa matsäck!

Min son Lukas klagar ständigt över de matsäckar som Victor och jag gör i ordning åt honom. Han vill ha Risifrutti eller pannkakor med socker och vi vägrar. Där går gränsen. Jag skickar omelett, pastasallad, kycklingben, kalla köttbullar, morotsstavar och andra fräscha grönsaker, uppskuren vattenmelon med jordgubbar och filéad grapefrukt, cashewnötter med russin och en massa andra godsaker och jag får bara en massa negativ feedback från honom. Ibland byter han bort sin mat mot pannkakor och han hotar jämt med att inte äta någonting. Han säger att alla andra har godis och läsk med sig. Jag som är ett matproffs och borde tycka att matsäckar är kul tycker att det är pest och pina. Kan inte någon börja sälja justa matsäckar att hämta upp i butik? Det ska vara gott, nyttigt och tillsatsfritt. Matsäcken ska delvis innehålla grönsaker eller frukt. Jag är beredd att betala bra för detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Gör nyttiga pannkakor till matsäcken. De är supergoda och barnen märker ingen skillnad!

1 dl fullkornsdinkelmjöl
2 dl mjölk
2 ägg

Vispa först ihop mjöl och mjölk. Vispa sedan ner äggen.

Skippa sylten och servera istället med mosade färska bär.
(Receptet är från Catherine Schück)

/Mvh, Sara